• Общая информация о природном парке «Белуха» (2012г)

Природный парк «Белуха» создан Постановлением Правительства Республики на территории Усть-Коксинского района. Это первый природный парк в Республике Алтай. Площадь парка составляет 132455 га. Парк создан без изъятия земель на землях государственного лесного фонда, государственного земельного запаса и сельхозпредприятий.

1. Природные парки являются природоохранными рекреационными учреждениями, находящимися в ведении субъектов Российской Федерации, территории (акватории) которых включают в себя природные комплексы и объекты, имеющие значительную экологическую и эстетическую ценность и предназначены для использования в природоохранных, просветительских и рекреационных целях.

2. Территории природных парков располагаются на землях, предоставленных им в бессрочное (постоянное) пользование, в отдельных случаях – на землях иных пользователей, а также собственников.

3. На природные парки возлагаются следующие задачи:

А) сохранение природной среды, природных ландшафтов;

Б) создание условий для отдыха (в том числе массового) и сохранение рекреационных ресурсов;

В) разработка и внедрение эффективных методов охраны природы и поддержание экологического баланса в условиях рекреационного использования территорий природных парков.

Ст. 18 ФЗ «Об особо охраняемых природных территориях»

Основная цель создания природного парка «Белуха» - сохранение и рациональное рекреационное использование уникальных природных ресурсов, являющихся основой долговременного традиционного природопользования. Для достижения этой цели парк решает следующие задачи:

- сохранение природного наследия, в том числе эталонных и уникальных участков природы, а также объектов, важных для поддержания биологического разнообразия;

 - развитие традиционных форм природопользования, возрождение и развитие национальных культур, ремесел и промыслов;

 - выявление и рациональное использование рекреационного потенциала природного парка;

 - создание и развитие туристских и рекреационных объектов республиканского значения с соответствующей инфраструктурой для их деятельности;

 - экологическое и историко-культурное воспитание и просвещение населения, пропаганда  значения природного и культурного наследия.

В соответствие с международной классификацией ООПТ, разработанной международным союзом охраны природы, природный парк относится к II категории.

Часть территории парка – массив г. Белуха - является кластерным участком объекта Всемирного природного наследия ЮНЕСКО «Алтай – Золотые горы» и находится под защитой Конвенции об охране Всемирного природного и культурного наследия.  Алтай  номинирован в список Всемирного наследия как участок, содержащий наиболее важные и значимые природные местообитания для сохранения in situ биологического разнообразия, включая местообитания находящихся под угрозой исчезновения видов, имеющих исключительную универсальную ценность с точки зрения науки и охраны природы (критерий (х) оценки исключительной универсальной ценности, Operational Guidelines…, 2005).

Международные обязательства России в рамках Конвенции о Всемирном наследии  должны обеспечивать сохранность исключительной универсальной ценности и целостности объекта. В отношении горы Белуха  - это, прежде всего, сохранение популяций и местообитаний видов растений и животных, находящихся под угрозой исчезновения – снежного барса, редких видов птиц и растений. Помимо того, все объекты, включенные в список Всемирного наследия, в целях их защиты должны иметь нормативно-правовые основания для адекватного и долгосрочного управления и охраны.

Исключительная универсальная ценность территории Всемирного наследия «Алтай – Золотые горы»

•        Алтай - уникальный природный регион Сибири;

•        Исключительно высокое биоразнообразие;

•        В отличие от других горных систем Сибири (Саяны, горы Прибайкалья и Забайкалья), на Алтае наиболее наглядно выражено биоразнообразие и обилие видов, здесь встречаются все типичные зональные экосистемы Сибири;

•        Алтай является выдающимся примером биологическую эволюцию;

•        Природа региона исключительно красива и характеризуется высокими эстетическими качествами;

•        Территория характеризуется высоким ландшафтным разнообразием, при этом природные комплексы относительно легкодоступны для осуществления эколого-познавательных туров;

•        Площадь территории достаточна для сохранения популяций редких и исчезающих растений и животных.

  

Цит. По Nomination text, prepared by Greenpeace Russia, Altai State University and Fund Altai – 21 century, 1997, revised in 2001, unpublished

На территории парка также расположено несколько памятников природы республиканского значения: гора Белуха, водопад Текелю, Аккемское и Кучерлинское озера (табл.1.1). Памятники созданы Постановлением Правительства Республики Алтай №38 от 16.02.1996. В их пределах запрещена всякая хозяйственная деятельность, угрожающая их состоянию и сохранности. Обязательства по охране этих памятников возложены на администрацию природного парка «Белуха».

 

Табл. 1.1. Памятники природы на территории природного парка «Белуха»

Название

Площадь памятника природы, га

Площадь охранной зоны, га

Допустимые виды использования

1

Озеро Кучерлинское

321

529

Рекреационное, эстетическое

2

Озеро Аккемское

96

492

Рекреационное, эстетическое

3

Гора Белуха

7530

2516,9

Рекреационное, эколого-просветительское, эстетическое, научное

4

Водопад Текелю

31

30

Рекреационное (транзитные прогулки)

Природный парк «Белуха» является юридическим лицом и находится в ведении Министерства природных ресурсов Республики Алтай. Администрация парка расположена в с. Тюнгур Усть-Коксинского района. В настоящее время в природном парке работают 5 человек, в том числе 2 государственных инспектора по охране природы. Очевидно, что для решения уставных задач парку недостаточно собственных кадровых ресурсов.

 Географическое положение

Природный парк «Белуха» расположен в Центрально-Алтайской физико-географической провинции. На его территории находится восточная часть Катунского хребта, а также часть массива горы Белуха – высочайшей точки Сибири.

Административно парк находится в Усть-Коксинском районе Республики Алтай. Территория занимает трансграничное положение – юго-восточная граница парка совпадает с государственной границей России и Казахстана. Протяженность этой границы составляет 12 км. Восточная граница парка совпадает с границей муниципальных образований «Усть-Коксинский район» и «Кош-Агачский район».

Границы природного парка «Белуха»

Северная граница

Северная граница парка идет вверх по р. Катунь от устья р. Аргут до устья р. Берткем. Далее – 2,2 км по азимуту 194 0 и 4,5 км строго на запад, пересекая р. Колюштей. Далее 2,3 км по азимуту 235 0, 2,7 км по азимуту 138 0, 3,6 км по азимуту 258 0 до р. Ороктой.  Далее 2,3 км по азимуту 236 0 до р. Аккем. Далее граница идет 1,1 км по азимуту 153 0 и выходит на левый Бере р. Аккем. Далее 1,1 км по азимуту 253 0, и 6 км по азимуту 320 0, пересекая 2 левых притока Аккема, граница выходит на водораздел Аккема и Кучерлы. По водразделу граница идет 3 км по азимуту 156 0, 3 км по азимуту 187 0 и выходит к р. Куйлю. Следующие 2 км граница идет по р. Куйлю до ее устья, потом 500 м вверх по р. Кучерла и выходит на ее левый берег. От этой точки 5 км строго на запад, выходя на вершину хребта, следуя по вершинам 2285, 2546 и 2659. Далее граница идет по азимуту 216 0, пересекая истоки левого притока р. Плоская, после чего выходит к Р. Кураган в районе устья безымянного правого притока р. Кураган,  образующегося из трех истоков.

Западная граница

Западная граница парка проходит по рекам Кураган, Иолдо, Правый Иолдо, и далее через перевал между отметками 3053 и 3147 – по р. Верх-Кураган до впадения третьего правого притока. Далее граница идет вверх по течению этого притока и, огибая ледники с юга, выходит к истоку правого истока р. Капчал. Далее граница идет по р. Капчал до ее устья.

Южная граница

От устья Капчала граница идет 6,5 км вверх по р Катунь, после чего выходит на левый берег Катуни и 2,4 км по азимуту 137 0 до государственной границы России и Казахстана.

 Восточная граница.

Восточная граница идет по государственной границе России и Казахстана на север до пика г. Белуха, далее -  по границе Усть-Коксинского и Кош-Агачского районов по водораздельной линии бассейнов рек Аккем и Аргут через вершины 3678, 3568, 3408, 3238, 2872, г. Томул, далее – по водораздельной линии бассейнов Аргута и Катуни по хребту Янмесь через вершины 2237, 2061. От вершины 1779 (г. Большой Сынык) граница идет 3,5 км на северо-восток по азимуту 41 0 до р. Аргут. Далее – по р. Аргут до ее устья.

Парк находится довольно далеко от населенных пунктов. Ближайшие населенные пункты Усть-Коксинского района – села Тюнгур и Кучерла находятся на расстоянии порядка 20 км от границ парка,  Катон-Карагайского района (Казахстан) – села Язевка и Рахмановские ключи на расстоянии 35 и 25 км соответственно. Автомобильных дорог от близлежащих населенных пунктов до территории парка нет; имеется лишь сезонная грунтовая дорога от с. Кучерла до р. Аккем через пер. Кузуяк для автомобилей повышенной проходимости. Добраться до территории парка можно пешком или на лошадях по хорошо заметным тропам.

Парк Белуха
Парк Белуха

Парк Белуха

Природный парк «Белуха» занимает весьма выгодное положение в региональной системе ООПТ. С юго-запада парк граничит с Катунским биосферным заповедником, с юго-востока – с рекреационной зоной Катон-Карагайского государственного национального природного парка (Республика Казахстан). Кроме того, с востока недалеко от границ  парка находится Шавлинский заказник. Таким образом, в Центрально-Алтайском узле сосредоточено 4 взаимограничащих ООПТ разного статуса общей площадью около 1170 тыс.га. Сведения об этих территориях приведены в табл. 1.2.1.1. Категории МСОП приведены в соответствии с источником «Охраняемые природные территории России. Правовое регулирование» (2003).

 

Описание границ функциональных зон природного парка «Белуха»

Буферная зона

Начиная с отметки 2748 на правом берегу р. Кураган, далее 1400 метров на север, затем 2000 метров на ЮВ, далее протягивается на СВ 8570 метров, пересекая при этом р. Ермолай, ее первый правый приток, а также два безымянных правых притока р. Кураган. Далее граница следует на ССВ 2200 метров, затем 3660 метров на ЮВ, пересекая безымянный ручей, затем идет 2600 м на ВСВ, пересекая р. Бол. Колагаш. Далее граница следует 3450 м на ВЮВ, пересекая руч. Тикоюк и проходя в 600х метрах от отметки 2818, и протягивается 2220 м на Ю, далее на ЮВ 1780 метров, затем 1570 м на ЮЗ, пересекая левый приток р. Тегеек. Далее граница идет на юг 3350 метров, пересекая р. Тегеек, далее 3700 м на ЮЮВ, пересекая второй левый приток оз. Кучерлинское, далее на ЮВ 3150 м до оз. Кучерлинское. От озера граница идет на СВ 3300 метров, пересекая правый приток оз. Кучерлинское, далее протягивается на север 4820 метров, далее 2560 метров на ВСВ, пересекая первый правый приток р. Кучерла, далее на ЮВ, проходя через отметку 3257 и затем пересекая первый левый приток р. Кучерла и доходит до левого притока оз. Аккемское. Далее граница протягивается на ЮЮВ вдоль оз. Аккемское до р. Караоюк, впадающей в оз. Аккемское. От р. Караоюк граница зоны протягивается на ССВ вдоль правого берега оз. Аккемское до левого борта долины р. Ярлу, далее на восток по борту долины до отметки 2358.4, далее на север до отметки 2883.8, далее 2540 м на ЗСЗ, далее на ССЗ 3270 метров. Далее граница следует 2860 м на восток, пересекая левый приток р. Текелю затем пересекает р. Текелю, далее на СЗ до отметки 2329.1, далее на СВ  3260 метров, далее 3650 м на восток, пересекая руч. Акташ, и на юг до отметки 2873. Далее граница идет на ЮВ до отметки 3244.4, далее на ЮВ 2550 метров, далее на юг 2300 метров, далее 1240 м на ЮВ, пересекая р. Сулуайры, откуда на ЮЮЗ на отметку 3417.7, далее 2670 м на запад, далее 3500 м на ЮЮЗ, далее на юг 2830 метров. Далее граница идет 2810 м на ЮЮЗ по направлению к государственной границе и проходит через отметку 4070.3, далее 670 метров на запад, далее протягивается на ЮЮЗ вдоль государственной границы, проходя у подножья ледников Катунский и Геблера и пересекая отметки 3191.4, 3262.2, 2964.3. От отметки 2964.3 граница еще протягивается 840 м вдоль государственной границы, далее от государственной границы уходит на СЗ до р. Катунь, пересекает Катунь и в ЮЗ направлении по правому берегу проходит вниз по течению пересекает р. Рассыпная и доходит до р. Капчал, далее по ее левому берегу в СЗ направлении доходит до отметки 2035. Далее граница идет 1830 м на СВ, далее 4210 м на ЮВ, пересекая второй левый приток р. Капчал, далее 3860 м на ВСВ, пересекая р. Рассыпная, далее 4130 м на ССЗ, проходя через отметку 3333.5, а затем через ледник Черный, далее 4300 м следует по Катунскому хребту в ССВ направлении, далее направляется на ССЗ до отметки 4172.3, далее 6790 м на ВЮВ, проходя через отметку 2662.2 и через ледник Мюштуайры, далее в направление СЗ до отметки 1857, далее на ЮЗ через отметки 2000 и 3240, далее на ЮЗ, пересекая правый приток р. Верх-Кураган, далее на ЗЮЗ по левому притоку р. Верх-Кураган до его устья, далее вверх по левому берегу р. Верх-Кураган в СЗ направлении до отметки 2676, далее 2460 м на СВ через Катунский хребет, далее на ССЗ через вершины Катунского хребта, проходя через отметку 3350, далее 4230 м в ССЗ направлении, проходя через отметку 3257, далее следует 2730 м на запад через отметку 2600, далее 1830 м в южном направлении, проходя рядом с безымянными озерами, далее 3710 м на ЮЗ, пересекая ручей, далее на СЗ, огибая скалистые обрывы и проходя через отметки 3161, и 2710,  далее 3640 м на ВЮВ, далее на ССЗ через отметки 3180, 2970 до отметки 2748.

Заповедное ядро

Кластер  1 (Араскан)

Начиная со слияния рек Текелю и Аккема граница проходит по правому берегу вниз по течению р. Аккем, пересекая правый приток р. Аккем до слияния рек Аккем и Мал. Араскан, далее вверх по р. Мал. Араскан, затем по руч. Акташ до границы буферной зоны, далее по границе на восток, затем на юг, далее от границы буферной зоны по  первому от устья притоку р. Текелю до р. Текелю, затем по р. Текелю до р. Аккем.

Кластер 2

 Северная, восточная, западная и южная границы кластера проходят по границам буферной зоны.

Рекреационная зона

Расположена на двух участках в долинах рек Аккем и Кучерла. По р. Кучерла граница начинается от устья р. Куйлю (от граница парка) и следует вверх по течению р. Кучерла полосой шириной 400 м до Кучерлинского озера. Вокруг озера ширина рекреационной зоны совпадает с водоохранной зоной озера.

По р. Аккем зона также начинается от северной границы парка и следует вверх по реке полосой шириной 400 м до устья р. Ярлу, где зона расширяется и включает в себя долину р. Ярлу. От устья р. Ярлу граница следует вверх по р. Аккем до Аккемского озера, где совпадает с границей водоохранной зоны озера.

Схема зонирования парка Белуха
Схема зонирования парка Белуха

Схема зонирования парка Белуха

 

 

 

 

 

 

 

 

Английская версия (1997г)

Nature park " Belukha

Established:

Area:

Geographical location

Managed bv:

1997, July, 10. 98.000 hectares

Republic Altai. Ust-Koksinky district

Committee tor Ecoloev.

Government of the Republic Altai

Staff: Office;

Ecological Center Director General

30 persons

Gorno-Altaisk, sir. Ulagasheva 13.

Ust-Koksinskv district firm "Kucheria"

Sailankin Konstantin Nikolavevich

The nature park "Belukha" was established in 1997, July, 10 by the Government of the Republic Altai with a view to preserve the unique natural surroundings of the territory , restore the Altai cultural and historical heritage and provide for the development of the economy . Another goal of a nature park is the creation of conditions for regulated tourism and with nature vacationing .

It is well known that the development of a local economy depends greatly on its natural resources . Local residents within the territory of the nature park have a real chance of receiving economic gain from appropriate use of the region's natural resources.

The park is situated in Ust-Koksinsky district of the Altai Republic/The park covers 98.000 hectares .

The greatest wealth of nature park '' Belukha" is its mountains. glaciers,forests, lakes. There are a lot of species of rare and protected animals and plants. The pride of the park is the mountain "Belukha" (4506 m ) . The region's natural landscapes and natural complexes typical of the taiga zone stay largely undisturbed .

The land-use policy for each park is defined by the park's distinctive features . The regions ecological .social and economic situation was taken into account in carrying out the zoning and policy of the park. The economy of the republic is characterised by low efficiency of production. The main reason is nonconformity of the sectorial economic structure with the resource potential. Agriculture dominates in the structure of the ecnomy . Today the statistics and the life level of the people show low profitability of agricultural production.

Great recreation and tourism opportunities if rationally used can turn this sector into one of the leading sectors of economy. The number of tourists is gradually increasing from year to year. The balance between nature and man is very unsteady and requires very rational and careful use of resources. The creation of nature park "Belukha" will preserve and develop this region.

The park's land-use policy allows the local residents lo continue their traditional economic activity. However, such forms of economic activity as agriculture, livestock breeding, grazing, hunting and fishing, extraction of natural minerals, and construction must be carried out in certain areas that

are less sensitive to ecological damage. The whole territory of nature park "Belukha" is subdivided into the following basic zones:

- regulated recreational use zones

- traditional economic activity zones (where hunting, fishing, grazing and other similar activities are permitted, of they do not damage the environment).

Unique beauty of the Altai draws many tourists not only from Russia, but also from the whole world, it is the right place for various tourism activities. Actually, the park is now functioning as an international research and recreational facility.

The areas of the park most accessible to visitors are the tourist camps and shelters with managed campsites and campfire rings. There are tourist camps "Tyungur", on the Katun river, "Kucheria" on the lake Kucherlinskoye, "Antara" and hunting lodges . Tourists here rapidly embark on horseback trips and along the hiking lnuls. and they visit caves and other unigue natural landmarks. These camps are interesting to tourists at any season of the year . Local residents are employed in this activity. All of this can bring local residents a real and. in time, significant profit. The development of tourism can promote the introduction of new technologies, construction of hospitals, and improvement in the everyday living conditions in the villages and settlements of the region.

With the support of the government of the Republic Altai, Ecology-economic  Region"Altai". Committee for Ecology and natural resources has been worked out and adopted the Entire program of the infrastructure development of the nature park "Belukha". Concepl development and first practical steps are based on scientific approach and existing legislation of Prussian Federation and the Altai Republic.

The Altai Republic government sets the follow ing priorities within the Iramework of nature park "Belukha" concept.

- to increase well-being of peoples inhabiting the region

- to restore and-preserve unique ecosystems and naiare of the area

- lo develop local economy

- to revive culture, customs and traditions ofpeupks.

Nature park "Belukha" is a symbol of hope io the people today. illustrating the ability of the natural world to heal ihe wounds of overuse and restore the land to its original health.

Validated by the Resolution of the Altai Republic government No 198 of 10.06.97

  1. I. Regulations for the Nature Park "Belukha" have been worked out in accordance with the law of the Altai Republic "On Specially Protected Areas and Objects of the Altai Republic " 6-16 of November 4, 1994
  2. The Nature Park "Belukha" shall be a specially protected natural area established with an aim to preserve a part of biosphere having a special ecological, historical and cultural value, and which forms the basis of a traditional way of life of the indigenous and local population.
  3. The establishment of the Nature Park shall not limit the rights of land-users. Enterprises and companies performing ther activity on the territory of the Nature Park shall observe its Regulations and provide help to tackle the tasks set for the Nature Park .

Nature Park "Belukha" tasks. The Nature Park "Belukha" shall be given the following tasks:

- preservation of natural heritage, including model and unique natural sites and also objects having importance for the support of biodiversity:

- preservation of historical and cultural heritage, spiritual and land material culture, historically formed way of life and land use traditions of the indigenous and local population;

- preservation of rational use of natural resources which are the basis of the sustainable traditional land use, support of the life of the local population in harmony with nature:

- development of traditional forms of land use, revival and development of national culture, handicrafts and trades;

- establishment of tourist, sports and recreational centres of federal and republican statuses with appropriate infrastructures for their functioning:

- creation of favourable conditions to attract domestic and foreign investments aimed at the implemention of economic of social development programmes, and also biotechnical and protecting measures:

- ecological,historical and cultural up-bringing and education of the population, propagandation of the significance of natural and cultural heritage.

Management of Nature Park "Belukha"

  1. Management of the   Nature Park "Belukha" shall be the Administration of the Park. The head of the Administration shall be

confirmed by the Altai Republic Government in coordination with the district administrative authorities and the Committee on Protection of Environment and Natural Resources.

Nature Park "Belukha" status.

  1. Tne Administration of the Nature Park "Belukha" shall be a juridical person, have an independent balance, and have a right to open accounts, including hard currency accounts in the Russian Federation banks, have a seal with its name and the representation of the Altai Republic Coat of Arms, and its own symbols.
  2. The Nature Park "Belukha" shall be established without anv *>'

limitation of the term of its validity. Nature Park Regulations

  1. Two functional zones with different levels of protection shall be singled out within the area of the Nature Park "Belukha". depending on their ecological, cultural and historical value.
  2. I. Zone of traditional economy (cultivation, forestry, forage procurement, grazing, hunting, fishing, etc.)
  3. Zone of regulated recreational use.

- any economic activity, not related to traditional forms of land use, which is carried out on the basis of standards worked out for local conditions shall be forbidden or restrictedto a minimum:

- on the territory of the Nature Park "Belukha", equally with the traditional forms of land use, the development of ecological tourism shall be allowed, including hunting and fisting with the maximum involvement of the indigenous and local population to servicing this activity;

- construction of tourist centres and shelters shall be carried out in accordance with the approved tourism development programme of the Altai Republic, or , in the established carder, by the permit of the district administration and the Altai Republic Government:

- passage of organized tourist groups through the territory of the Nature Park "Belukha" shall be allowed on certified routes approved be the district administration and the Altai Republic Government:

- officials, juridical and physical persons shall bear responsibility for any ecological damage inflicted and earning out for bidden activities in

accordance with the present legislation of the Russian Federation and the Altai Republic:

- observance of the Regulations of the Nature Park shall be carried out by the Nature Conservation Department of the Park. having the rights of Specialized Inspectorate of the Committee on protection Environment and Natural Resources.

Scientific Research of the Territory of the Nature Park "Belukha"

  1. It shall be allowed to carry out scentific and research activity on the study and preservation of nature and cultural heritage, ecological monitoring, evaluation of the state of the resources studied, and estimation of land use standards.

- scentific research is carried out exclusively in coordination with the district adminisration and the Committee on Protection of Environment and Nature Resources of the Altai Republic.

Financing of Nature Park "Belukha"

!0. Financing of the Nature Park "Belukha" shall be accomplished from the following sources:

- from scientific, recreational, advertizing, publishing and the other activities not contradicting the Regulations of the Nature Park "Belukha";

- from sums charged for compensation of the damage inflicted to environment and natural resources of the Nature Park as a result of the activity of juridical and physical persons;

- administrative fines for violation of ecological legislation and legislation on protection of cultural heritage on the territory of the ethnic - natural park;

- assets from the sale in the established order of tools and produce of illegal land use;

- funds of the Ecological Economic Region "Altai" allocated for the social-economic development of the Park; - assets of the Republican and local non-budget funds.

International Agreements Related to the Nature Park "Belukha".

The use of the Nature Park "Belukha" by international organisations, institutions and foreign citizens shall be allowed exclusively in scientific-

research, cultural, recreational and other purposes not contradicting the Law " On Specially Protected areas and Objects of the Altai Republic" and onby on the basis of agreements  concluded with the district administration and the State Committee on Protection of Environment and Nature Resources of the Altai Republic.

Control over Functioning of the Nature Park "Belukha"

  1. 11. Control over the functioning and observance of the Regulations of the Nature Park "Belukha" shall be taken by the Ust-K-oksa district administranion and the State Committee on Protection of Environment and Natural Resources of the Altai Republic.

(The infrastructure development of the Nature park Belukha)

Validated by the Resolution of the Altai Republic government No 198 of 10.06.97

Passport of the program.

The name of the program

Basis for the program development

"The infrastructure development of nature park "Belukha"

Resolution of the government of the Altai Republic № 131. from 19. 02.97 Program of the development ofthe E.E.R. "Altai". Federal program "The development of tourism in Russian Federation"

Management of tlie program

Tasks of the Nature Park

B.E.R. "Altai" State Committee of the Environment and Natural Resources of the Republic Altai Government, J.S.C. "Altai-Tour"

- preservation of natural heritage, including model and unique natural sites and also objects having importance for the support of biodiversity;

- preservation of historical and cultural heritage, spiritual and land material culture, historically formed way of life and land use traditions of the indigenous and local population;

- preservation of rational use of natural resources which are the basis of the sustainable traditional land use, support of tl^e life of the local population in harmony with nature;

development of traditional forms of land use, revival and development of national culture, handicrafts and trades;

  • establishment of tourist, sports and recreational centres of federal and republican statuses with appropriate infrastructures for their functioning;
  • creation of favourable conditions to attract domestic and foreign investments aimed at the implemention of economic of social development programmes, and also biotechnical and protecting measures:
  • ecological„historical and cultural upbringing and education of the population, propagandation of the significance of natural and cultural heritage.

Terms and stages of the program realization

Enumeration of the main measures

1997-2000

-frist stage 1997 preparation and beginning of the realization of the program measures: development of park's material base. tourism infrastructure reconstruction located on the park's territory, protection of natural objects, regulation of tourists on the park's territory.

- second stage. (1997-2000) supposes completion of the programmed measures system: further development of material base for the nature park; development of social infrastructure in villages K-ucheria. Tyungur. KLatanda.

system of programmed measures includes:

- assistance with the development of material base for the park

- organisation of tourist activity

- advertising, information, provision of the tourist product

- personnel maintenance

- scientific help

Finance sources

Expected final results of the program

E.I-.K. "Altai"

- Federal, republic and local budgets

- JSC -Altai-Tour", JSC C. Bank «People's Bank of Siberia", credit resources, loans, subs idies.

- the dv.topment of a local economy

- increase well-being of peoples inhabiting thr- area

- restore and preserve unigue ecosystems and nature of the area

- re'r.c culture, customs and traditions of

pc.'p.cs

- crc:n;cn new jobs

- п;: r-iction of internal an:; c''ternal financial resources

Backgroi-hd

The UN Conference on Envir''sil.nt and Development (Rio, 1992) highlighted the major global issu^ ..id contradictions. Creation of park zones, reservations, other natural an:- is to solve the problem of preserving natural and cultural heritage on 1<кп and global levels. Another aim is to develop a model for sustainable dt—pment of the regions which, being planetary relevant sources of fres!) -^ clean water and biodiversity are mostly at the stage of transfer tu in^k^t economy and face the dilemma-remain economically retarded or sac:.v nature for their development.

Low living standards of the p:-;aiion comparing to other parts of Russia has resulted inpermanent шг-^^оп processes within the territory of the republic. During the last 30 year -i^rationhas reduced over two thirds of natural increase in population.

High migration level in the rep--, is to some extent connected with changing in orientation of the л-с young people from traditional economy for newJob opportunilit- ^ Altai Republic which in its turn creates employment problems in li\cck farming most important sector of Altai economy. Remoted pasture snc poor living on these sites and hard working conditions considerably in:i-.e the mobility of the population. Agriculturedominatesinthestruclu   ! il.

On the whole the economy of the republic is characterised by low efficiency of production. The main reason is nonconformity of the sectorial economic structure with the resource potential.

Tourism is one of the most dynamic and promising sectors of the Altai republic economy. Existing infrastructure of tourism service has the capacity to receive only 3- 3.5 thou. tourists annually.

However the number of foreign tourists is gradually increasing from year to year which accordingly increases the inflow of foreign currency.

Private tourist agencies, lack of legislative basis for their activity. lack of public control in this sphere results in decrease of currency inflow into the republic's budget.

Great recreation and tourism opportunities if rationally used can turn this sector into one of the leading sectors of economy.

The development of regional productive forces on intensive basis goes hand in hand with broad consuptions of various nature resources, first of all land. water, forest and mineral. The conseguence of this can be overuse of these resource and overburden of carrying capacity of local ecosystems.

Today recreation areas are overused wich is the result of uncontrolled individual tourism and rapidly developing activity of travel agencies. Extensive development of becomes dangerous for local landscapes. Barbarian behaviour of tourists brings damage to recreation potential of the republic and leads to complete distruction of historical and cultural heritage of the native people.

Notice should be made that mountain ecosystems are extremely vulnerable and can be easily disbalanced. This factor is to be considered in planning tourism development. Natural beauty of the region, well of clean water, its forests-lungs of the Asian continent- must be preserved for the future generations.

The most indicative index, reflecting the state of environment and level of economic development is the public health. Health care still remains a severe problem for the republic. Analysis of natural resources potential to the conclusion that the most perspective for the republic is "recreation and tourism development" variant. It can provide effective economic growth.

That was the reason to create Nature Park "Belukha" on the territory of Ust-Koksinsky region, the final goal of which is to achieve harmony not only in the system "Man- Nature" but also in the system "Ethos-State". Within the framework of the concept it is planned to create national park's not only as reservation for natural ecosystems with limited economic activities but also as places of life for small ethnic groups with social, economic.

political and legal guarantees for development that meet the reguirements of nit ei-national convention on indigenous and other population living in mbcs, adopted in Geneva in 1989, as well as new Russian legislation on protected. The main measures of the park:

  1. to organise ecological service. This ecological serviceof the park will fulfill the following tasks:

- create information system which should contain the information of the state of ecosystems and anthropogenic impact;

- determine emissions and influence standards and guoias of anthropogenous impact:

- assess the damage caused by construction of a new unit by the existing unit in order to determine resource management risks and environmental protection measures to be carried out.

- forecast the dynamics of national well-being in order to determine the strategies.

Solution of the above mentioned ecological problems reguires the creation of special infrastucture that will include research institutes and manufacturing enterprises with highly gualified personnel and effective updated eguipment.

  1. Cleaning of the environment, ecological protection, equipping with

services and utilities

  1. Arrangement, of camping stands and observation grounds
  2. Advertizing and marketing
  3. Defend the ecologically vulnerable forests, soils, and wildlife inhabitants of the park
  4. Artificial breeding offish on the mountain lakes
  5. Park "Belukha" is the right place for farious recreational activities

- Reconstruction of the camp "K.ucherla" and "Tyungur"

- Construction of the mountain camp "Belukha"

Thus, total cost of the program is $ 1.200.000.

Не официально: идея парка Белуха была предложена учёными из Барнаульского университета. 

Добавить комментарий



Для того, чтобы мы могли качественно предоставить Вам услуги, мы используем cookies, которые сохраняются на Вашем компьютере. Нажимая СОГЛАСЕН, Вы подтверждаете то, что Вы проинформированы об использовании cookies на нашем сайте. Отключить cookies Вы можете в настройках своего браузера.
Согласен

Back to Top

2022 © Путешествия по Горному Алтаю